Litkey Balmaz a Black Jack katamarán trimmere a 4. helyen végzett a Jukebox Sailing Team tagjaként a J24 Európa Bajnokságon. Balu mesélt nekünk a kiemelkedő eredményről…

2017. szeptember 25-30 között rendezték meg Balatonfüreden a J/24-es Európa-bajnokságot. A Jukebox Sailing Team tagjaként vettem részt ezen a hazai rendezésű kontinens viadalon. A csapat két évet készült a versenyre, végig azzal a célkitűzéssel, hogy az EB-n kell nagyot domborítani. Én a 2016-os Magyar Bajnokságon csatlakoztam a csapathoz, ahol szép vitorlázással ezüstéremmel zártunk, a már akkor is erősnek titulált mezőnyben. Most az EB-n az akkori első négyből, hárman is ott voltak a top 4 csapat között. A Quantum Sails vitorlákkal versenyző csapat tagjai Rauschenberger Miklós kormányos, Péter Tamás pit, Litkey Balmaz trimmer, Richter Tamás mast, Pécsváradi Ákos bowman.

A csapat a tavalyi bajnokság után a téli holtszezonban olasz vizeken folytatta a felkészülést. Az Anzioban rendezett téli bajnokságon végül azért végeztünk csak a harmadik helyen, mert az első fordulót, és az utolsót különböző okoknál fogva kihagytuk. A teli szezon sok tanulsággal szolgált számunkra. A mezőny kiemelkedő csapata a 2012-es Európa Bajnok La Superba ellen mérhettük tudásunkat, és jó pár alkalommal képesek voltunk legyőzni őket.

A hazai szezont már kissé változó felállásban hoztuk, a csapattagok egyéb projektjei miatt. A szél hiányában elmaradt magyar bajnokság után, éhesen érkeztünk az Európa-bajnokságra. A versenyt megelőzően higgadtan vártuk a startot.

Az EB, mint egy tündérmese kezdődött számunkra az első napon mind a két futamot meggyőző fölénnyel nyertük. Egy biztos a sebességünk meggyőző volt, nem hiába gyorsak azok a Quantum vitorlák. A folytatás is jónak nevezhető volt, a második napon a két érvényes futamban 5,6 helyeket hoztunk, és a végül érvénytelenített futamon is az ötödik-hatodik helyen harcoltunk. A harmadik nap előtt az eredménylistára nézve nagyon komoly előnnyel vezetett a JUKEBOX. De még mindig úgy voltunk vele nagyon az elején járunk, csak élvezzük a vitorlázást, pörögjünk úgy, mint addig. Ez olyannyira jól sikerült, hogy az ötödik futamon egy izgalmas befutó után ismét futamot nyertünk. Ezután egy szerényebb rajtot követően, nehéz szélben sikerült egy 10. helyet hozni, ami még mindig értékesnek számított a többiek eredményeit, és a szél furfangosságát nézve.

Ha már tündérmesét említettem az elején, – a pokol ezután következett.

A hetedik futam első rajta nem sikerült így azt általános visszahívás követte, és mivel a fekete lobogó díszelgett a rendező hajón, vártuk a kint lévő hajók listáját. Nyugalommal mert a műszerünk, a körülöttünk lévő hajók helyzete is azt sejtette, hogy biztosan nem voltunk kint. Nos, a rendező gárda ezt másként látta, és csupán két másik hajóval egyetemben kiírtak minket. De ez még nem is nagy baj, hiszen egy tíz futamos versenyen, az EB címért küzdő hajó, ha egyszer kint van, egy rajtnál bele kell, hogy férjen, mint ahogy a nyílt versenyt végül megnyerő amerikai Furio csapatának is belefért, hiszen majd 20 ponttal verték a mezőnyt.

A harmadik nap a negyedik futamot is megrendezték, a gyengülő észak-keleti szélben a rajt után egy kicsit beragadtunk, majd egy gyengén sikerült krajc szakasz végén következett vitorlás pályafutásom legszürreálisabb eseménysora. Az első szakasz végén történt, hogy a verseny technikai bizottsága, akik egyébként a hajókat ellenőrizték parton és vízen a futamok között, motorcsónakjukkal megközelítettek minket, és egy BFD után a versenyben addig vezető hajót, minket figyelmeztettek szóban, hogy hibásan húzzuk vissza a hajót forduló után, mindezt a 30. hely környékén. Ezután még két gyors forduló következett a mezőny sűrűjében, melyeknél szinte vissza se húztuk a hajót a döntött forduló után. A technikai bizottság mélyen tisztelt vezetője, Michael Peters a szélalatti oldalról sasszemeivel mégis azt látta, hogy ismételten szabálytalanul fordultunk. Ezután odajött a hajó mellé, és ingerülten figyelmeztetett, hogy ez volt a második alkalom. Nem igazán értettük, hogy mégis hogy lehet az, hogy egy motorcsónakból, a felmérő, odakiabál nekünk. Egy felfokozott idegállapotban lévő versenyben vitorlázó hajónak, ugyanis ezzel veszélybe sodor minket, hiszen külső személlyel való kommunikáció óvás alapját képezheti. A hajónkról egyetlen mondat hangzott el, ami nagyjából annyit fejtett ki, hogy nem kommunikálhatunk.

Az ezen a mondaton felbőszülő egoját sértve érző technikai bizottság elnöke figyelmeztetett, hogy beadja ellenünk az óvást, egy olyan általa felfedezni vélt szabálytalanság miatt, aminek az ellenőrzése a Jury feladata a versenyen.

Az óvástárgyalás részleteiről eltekintve, csak annyit fűznék még hozzá a történethez, hogy a tanú a magyar technikai bizottság ex elnöke, és a mi hajónkon a technikai bizottság jelenlegi elnöke hajózik. Arról nem is beszélve, hogy szoros munka kapcsolat áll fenn a motorcsónakban lévő német-magyar páros között.

Kizártak minket ebből a futamból. DSQ-val. Ha a Jury fütyült volna meg minket, egy jóval életszerűbb szituáció keretein belül akkor 10%-os pontbüntetést kapunk, amivel lett volna még esély a győzelemre.

Ezen tények ismeretében vágtunk neki a záró napnak. Reggel még azzal az információval, hogy délután újra nyitják a tárgyalást, mivel nem kaphattunk volna DSQ-t, hanem csak pontbüntetés járna. Igazán büszke a csapatra azért vagyok, mert a történtek igen intenzív hatása alatt, mentünk zárásként egy másodikat, és tízediket, minden addigi ellenfelünket vertünk mindkét futamban. Majd a partra érve még az újra tárgyalás tényben bízva számolgatunk, és minden kalkuláció szerint nyertük volna az Eb-t, ha a szabálytalanságunknak megfelelő pontbüntetést kapunk. Azonban, mint kiderült a technikai bizottság óvása, DSQ-val jár. Érdekes a szabálytalan hajó-visszahúzást figyelő, elsődleges szervezet, a Jury büntetése ez esetben 10%, míg a nem az erre a célra fenntartott technikai bizottság büntetése sokszorosa, így a technikai bizottság döntötte el a cím sorsát.

Így EB negyedik helyen végzett a CSAPAT, igen kétes érzelmekkel. El kell, hogy teljen pár hét, hogy megszépüljön az amúgy igencsak értékes eredménnyel, és fantasztikus élményekkel zárult Európa-bajnokság.”

Szöveg: Litkey Balmaz

Fotó: Szántó Áron